ترخیص ۸۰ درصدی کالاهای اساسی بدون دریافت حقوق ورودی

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران، از ترخیص ۸۰ درصدی کالاهای اساسی بدون دریافت حقوق ورودی از گمرکات کشور خبر داد.

 این کالاهای اساسی شامل ۲۵ گروه و بیش از ۸۰۲ ردیف تعرفه است.

وی افزود: ذرت، جو، دانه های روغنی، شکر، گندم، چای، نهاده های دامی، برنج، سویا، حبوبات، گوشت قرمز، کود شیمیایی، کاغذ و غیره از جمله این کالاها هستند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران یادآور شد: طبق قانون برای ترخیص این کالاها از گمرک، ابتدا باید حقوق ورودی پرداخت و سپس اجازه ترخیص کالا داده شود.

وی افزود: اکنون گمرک این اجازه را می ‌دهد که ۸۰ درصد کالاها ترخیص شود و ۲۰ درصد در گمرک باقی بماند تا کالاها در بازار توزیع و پس از فروش و متعاقب آن، پرداخت حقوق ورودی ۲۰ درصد باقی مانده هم ترخیص شود.

جمال ارونقی اظهار داشت: طبق مواد قانون امور گمرکی خروج هرگونه کالا از گمرک و بنادر کشور منوط به اظهار کالا به گمرک و انجام تشریفات گمرکی است.

وی ادامه داد: تشریفات گمرکی نیز ابتد با اظهار صاحبان کالا آغاز و در انتهای فرآیند، حقوق ورودی پرداخت می‌شود.

به گفته معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران، این حقوق ورودی مشتمل بر حقوق گمرکی برای همه کالاها چهار درصد است که ازسوی مجلس شورای اسلامی وضع شده است و سود بازرگانی که توسط دولت تعیین می شود و مواخذ آن، برای کالاهای مختلف متفاوت است، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض مختلفی که امکان دارد برای هر کالایی درنظر گرفته شده باشد.

وی افزود: به طور کلی، پرداخت حقوق ورودی به دو صورت پرداخت نقدی حقوق ورودی از سوی صاحبان کالا به گمرک و یا سپردن ضمانتنامه معتبر بانکی به گمرک انجام می شود.

جمال اورنقی ادامه داد: برای کالاهای اساسی به تازگی از سوی گمرک ایران تسهیلاتی درنظر گرفته شده است.

به گفته معاون فنی و امورگمرکی گمرک ایران یکی از دلائلی که کالاهای اساسی در بنادر دپو می شوند، عدم وجود نقدینگی برای صاحبان کالاست. یعنی صاحبان کالا نقدینگی ندارند حقوق ورودی را در ابتدا پرداخت کنند.

وی افزود: گمرک برای رفع این مشکل، موافقت کرده است تا معادل حقوق ورودی و عوارض این اقلام کالا در گمرک نگهداری شود و بقیه را اجازه می دهد تا صاحبان کالا بدون پرداخت هیچ گونه وجهی وارد کشور کنند.

Source:اقتصاد آنلاین

شرکت میداف تجارت جنوب ارایه دهنده به روز ترین مقالات گمرکی و مقالات بازرگانی و مقالات اقتصادی می باشد.امید است این مقالات به روز مورد پسند شما دوستان قرار گیرد.همچنین این شرکت اعلام کننده نرخ رسمی ارز گمرک و نرخ ارز گمرک از طریق سایت رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران می باشد.

انتشار با ذکر ادرس سایت و منبع بلا مانع است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *